Niet de auto is gevaarlijk, maar de mens!

Namaak-gevaar over de wegVeilig verkeer

Creatief leren in groep 3-4

Voor Ateliers Majeur werken we een aantal keer op de school in onze ‘achtertuin’, de J.B. Kanschool, aan creatief leren.

De school heeft ons gevraagd in te steken op het project verkeer om samen iets te doen aan de verkeersveiligheid: de provinciale weg loopt langs de school en auto’s komen hard op de oversteekplaats af gereden. Met de provincie is al contact opgenomen.

De meeste kinderen worden met de auto naar school gebracht. Sommigen kwamen vandaag op de fiets, eentje lopend en een op de step.

Enkele kinderen mogen al zelf oversteken, maar waarom je nou twee keer links moet kijken? Een meisje wist dat er intussen nóg een auto aan kon komen. Een jongen heeft een wijze opmerking: niet de auto is gevaarlijk, maar de mens!

Ze vinden het allemaal handig als het oversteken bij de school veiliger zou zijn dan nu het geval is, de voorstellen lopen uiteen van voor de hand liggende ideeën als een zebrapad, verkeersdrempels, verkeersborden en stoplichten tot tunnels en voetgangersbruggen en een verkeersbrigadier.

Door foto’s te laten zien van ‘straatkunst’ (humor!), gingen hun gedachten in een stroomversnelling: geschilderde dieren, of de héle weg als één groot zebrapad zodat je als voetganger altijd voorrang hebt! Of een korfbalveld op het asfalt! ‘Jaaa!’ riepen alle meisjes. Een voetbalveld! ‘Jaaa!’ riepen alle jongens. Een achtbaan helemaal over de weg! Jáááá! riep de hele klas. Ze schreeuwden enthousiast door elkaar heen, niemand had meer het geduld om een vinger op te steken.

Allemaal kregen ze een groot vel papier en viltstiften om hun ideeën visueel te maken. Voor een enkeling was het lastig kiezen uit zóveel mogelijkheden: ‘juf, ik weet niks’… ‘Heb je geen idee of zijn het er te veel?’ ‘Te veel’.

Veel kinderen tekenden eerst een weg met auto’s en daarna nep- bedreigingen op of langs de weg: een draak, vuur, bloedvlekken, een man met een bijl, een auto- versnipperaar, enorme muizenvallen of een heel leger met tanks en bommenwerpers. Enkelen tekenen tunnels en bruggen, een rotonde of een poort, en enkelen tekenen ‘lieve’ namaak-gevaren zoals een hondje en een hert. Aan onze suggesties zoals: het hek rond het schoolplein aankleden, of de bomen langs de weg inpakken met kleurig textiel om zo de aandacht van de automobilisten te trekken, besteedden ze geen enkele aandacht.

Ik ben benieuwd welk idee ze de volgende keer echt gaan oppakken.

Komende week gaan ze met hun eigen leerkracht een plattegrond maken van de situatie: goed kijken: hoe ligt de weg, hoe breed is het fietspad, het trottoir, hoe ziet de oversteekplaats met hekje en strepen eruit, de parkeervakken, het verkeersbord ‘overstekende kinderen’…

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s