Torens, trappen en kleurverloop

Groep 1 en groep 2 van de mr. J.B. Kanschool waren vandaag weer aan de beurt voor creatief leren. We sluiten aan bij het schoolthema seriëren. Van klein naar groot, van wit naar zwart…

Van groot naar kleinVan klein naar groot

De jongste kleuters bouwden in de kring een toren en een trap van dozen. Eerst een toren, van groot naar klein, toen een trap van laag naar hoog. De grootste doos was snel gevonden en werd direct op z’n kleinste zijkant gezet: zo was hij ook meteen heel hoog. Een klein doosje kwam erbovenop, maar welke doosjes pasten daar nou tussen? Het bleek best moeilijk te zijn om te bepalen welke doos groter was dan een andere. Ik hoopte dat er een beetje discussie zou ontstaan over formaat en vorm van de doos, maar dat gebeurde niet. Toen ik vroeg waar ze hun speelgoed in zouden stoppen wezen de kinderen wèl meteen de allergrootste doos aan. Tot slot vormden alle kinderen samen een trap van de kleinste kleuter naar de grootste. En dat was een verrassing: niet Maaike maar Cornelis was de grootste van groep 1!

primaire kleurenGrijzen, groenen, paarsen en oranjes

Groep 2 ging kleuren mengen. Elk groepje kreeg een primaire kleur. In de kast op school hadden we geel, magenta(fuchsia) en cyaan(blauw) gevonden, perfect. De kleurenblinde kinderen kregen wit. Elk kind kreeg een nummer. Nummer 1 deed één lepel verf uit het bakje met de primaire kleur in zijn bekertje, nummer 2 twee lepels, enzovoort. Daarna kreeg elk groepje een andere primaire kleur, de kleurenblinde kinderen zwart. Ieder kind voegde nu één lepel met de nieuwe kleur bij zijn bekertje met verf. En dan roeren tot het helemaal gemengd was. Een echte verffabriek.

mengen 1

De kinderen in een groepje zouden dan samen een mooi kleurentrapje kunnen maken, maar de kleurverschillen waren vooral in de bekertjes waar blauwe verf bij zat minimaal. Blauw maakte alles veel te blauw. Alleen de kinderen met geel en magenta konden een duidelijk verloop schilderen. Wat een rotverf om mee te mengen zeg, die Heutink schoolverf. De verfbekertjes werden voorzien van een etiket waarop de kinderen met stippen aangaven hoeveel van de ene en hoeveel van de andere kleur ze hadden gemengd. Die verf kunnen ze morgen gebruiken om een schilderij te maken.

mengen 2 lichter, donkerder gemengde kleuren

Voor Ateliers Majeur werken we een aantal keren op de school in onze ‘achtertuin’, de mr.J.B. Kanschool, aan creatief leren.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s