Bomen, bogen en maquettes

Bomen

Groep 3-4 heeft, met de boswachter, al heel wat natuurverschijnselen onderzocht. Gisteren lieten wij de kinderen uitgebloeide stengels zien van de Springbalsemien. Die zijn zo mooi vertakt: vanuit de dikke stengel groeit een dunnere, daaruit weer een dunnere, en zo verder. Zo groeien bomen ook. ‘Ze zijn familie van elkaar’, riepen de kinderen. We vertoonden op het digibord afbeeldingen van bomen: foto’s van een jonge eik, onze berk, een oude beuk, het bloeiende boompje van van Gogh en de rode boom van Mondriaan, kunstwerken van Giuseppe Penone (The Hidden Life Within) en van Andy Goldsworthy (Hanging Trees), schema’s van de structuur van een boom en een Fibonacci-model. Dat lijkt op een boom, op bloemkool, en ook op hersenen, vonden de kinderen.

groep 3-4Daarna tekenden ze bomen, met verbrande takjes: houtskool, op papier, dat natuurlijk vroeger ook een boom is geweest. Ze hebben heel goed gekeken en hun eigen oplossingen bedacht. We zijn heel trots op het resultaat.

Bogen

In groep 5-6 zijn de kinderen al een tijdje bezig met de Middeleeuwen. Bij meester Pieter hebben ze een heel groot kasteel gebouwd. Wij wilden hen leren hoe een Romaanse boog is geconstrueerd en hoe sterk die is. In de school lag een grote verzameling golfkarton en kartonnen opvul-elementen klaar voor de kinderen. In groepjes van vier onderzochten ze hoe ze zelf een sterke boog konden maken. Ze kregen mesjes om het karton op maat te snijden, met de beproefde uitleg van Marcel, vergezeld van de waarschuwing: ‘als je het verkeerd doet zit je zó met zes hechtingen in je hand en een zwemverbod van minstens drie weken, ik heb het echt een keer meegemaakt’.

Middeleeuwen-Groep56-130517-09 Middeleeuwen-Groep56-130517-08Met dozen-tape konden ze alles aan elkaar plakken. Dat was lastig. Drie meisjes probeerden elementen versprongen, met ruimte ertussen, stevig aan elkaar te verbinden, maar het wiebelde zo en steeds ging het weer los. Strak tegen elkaar was de oplossing. De jongens dachten dat een grote doos waaruit ze boogvormige gaten sneden ook een boogconstructie was.

Maquettes

In de vorige les had groep 7-8 hun ontwerpen voor snelheid remmende verkeersmaatregelen in perspectief getekend. Naderhand mopperden de leerlingen bij juf Sietske: ze wilden bouwen, grote dingen maken. Vrijdagmiddag kregen ze die kans.
Bruggen Tweewielers had een hele grote doos gebracht, die, in stukken gesneden, goed als ondergrond kon dienen. Daarop konden de leerlingen samen een maquette van een van hun ontwerpen bouwen. Enkele kinderen konden uitleggen wat dat was: een model op schaal. Het woord ‘maquette’ opschrijven bleek moeilijker.
Voordat ze konden beginnen moesten ze kiezen: welk ontwerp uit het groepje is het beste uitvoerbaar? Welk idee gaat goed werken? (Niet: wat is de mooiste tekening.) Dus ze overlegden, overwogen, probeerden, schetsten, discussieerden, onderzochten oplossingen en materialen, overlegden weer, en namen besluiten. Veel is er nog niet gebouwd. Toch hebben ze heel veel gedaan. Die maquette komt er wel.

Verkeer-Groep78-130517-11P1150375 DSC01607

Creatief Leren

Voor Ateliers Majeur werken we een aantal weken op de school vlakbij, de mr. J.B. Kanschool, aan creatief leren. Elke twee weken geven wij een beeldende les van een uur, aansluitend aan de schoolthema’s in de groepen, de week daartussenin gaat de groepsleerkracht ermee door.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s