Verbeeldingskracht

Klaar voor de start in groep 5 en 6: sportveld, speelbord en wedstrijdparcours
Velden

Groep zes van brede school Rehoboth-de Skâns was woensdagochtend helemaal klaar voor de start, lekker op tijd zaten de negentien leerlingen voor me op het lesplein.

inleiding

Ik had een uitgebreid programma voorbereid. We wachtten een kwartier tot er geen andere groepen meer langs liepen. Ik was juist gestart met mijn inleiding, toen naast ons achter de schuifwand de warming-up van dans begon. Concentratie bleek niet echt meer haalbaar en ik heb wat stappen moeten overslaan.

Ik gaf de opdracht: ‘bedenk een nieuw sport- of speelveld, een parcours of een speelbord, teken die plek en maak er daarna met verf een schilderij van. Denk aan de spelregels en de indeling, geef ook aan waar jij bent op die plek’. De tijd was te kort maar de resultaten waren soms toch nog verrassend origineel.

Voor groep vijf, die daarna aan de beurt was, heb ik de organisatie wat strakker aangepakt, de inleiding compacter gemaakt en mijn programma iets vereenvoudigd, maar wel de verbeeldingskracht getraind met een associatie-oefening. Dat was een goede beslissing, de kinderen begrepen veel beter wat de bedoeling was: zelf een sport- of speelveld verzinnen. Dus niet meteen een groen voetbalveld met poppetjes tekenen maar bedenken wat er nog meer mogelijk is.

Het blijft een uitdaging, een goede beeldende les geven in een uurtje.

Reageer

