Storm op komst

Naamloos-3

‘Creatieve middag’, thema Herfst, op CBS Eben Haezer in Ureterp, voor Ateliers Majeur.

Op mijn zeventiende ontdekte ik, op schoolreis in de Tate Gallery in Londen, de kracht van de schilderijen van William Turner. Met dank aan mijn toenmalige lerares tekenen Andrea Meijer en gymleraar Ruud van der Loos. Vandaag heb ik de enige in Nederland aanwezige Turner gezien in museum de Fundatie in Zwolle.

Ik had afgelopen vrijdag juist een aantal afbeeldingen van schilderijen van William Turner laten zien aan de kinderen van groep 5 tm 8 op CBS Eben Haezer. Het eerste schilderij was, toevallig, dit doek. Een meisje riep wanhopig: ‘dat kan ik nóóit’, een jongen sprong op, liep op me toe, wees naar de afbeelding en op verontwaardigde toon zei hij: ‘dit is níks, dit is, eh…’, en terwijl hij, met zijn handen geheven, weer wegliep: ‘…lúcht, hélemaal niks…’

Lucht, ja, dat had hij heel goed gezien. Noem dat maar niks.

Ik wilde de leerlingen inspireren om stormluchten te schilderen, met als doel leren mengen. Dat vonden ze niet zo’n goed idee. Ik hield voet bij stuk: ‘dreigende wolken, en ik wil zien dat het waait’. ‘Mogen we dan helemaal niet schilderen wat we leuk vinden?’ ‘Jawel, onder de lucht mag je schilderen wat je maar wilt. Maar eerst de wolken.’ Sommige kinderen deelden hun papier in drie horizontale ruimtes: helemaal bovenaan de lucht, dan een leeg stuk en onderaan, op de rand van het papier, de rest. Ik probeerde ze ook het middenstuk te laten schilderen: ‘wat kun je hier maken?’ De opdracht bood de kinderen onbedoeld aanleiding tot het bedenken van symbolische taferelen. In de lucht tekenden ze tornado’s, bliksemschichten en wel zeven kinderen schilderden een door de bliksem geraakt hart. Heftig.

Reageer

