In de starthouding voor de Kinderboekenweek

Houdingen in groep 7-8

Beroemde beelden laten goed zien hoe sporters en dansers staan. De discuswerper, de ballerina van Degas, figuren van Gormley en van Henk Visch vormen de inspiratie.

groep 7-8 deSkans

De leerlingen van groep 7-8 van de Skâns laten zien dat ze een sterke starthouding kunnen neerzetten, met hun lichaam en met klei. Het was moeilijk om een mensfiguur van klei zó te boetseren dat- ie niet inzakte of omviel. De bowlingspeler viel, met zijn voorwaartse starthouding, onder het gewicht van de bal en de streetdanseres zakte door haar benen. De leerlingen vonden zelf oplossingen voor dit probleem: een zware voet, een iets andere houding. Duncan maakte een reliëf in plaats van een ruimtelijk beeld. Enkelen maakten een dier in plaats van een mens: een loerende poes, een spanrups met een grote open mond, een slak met de kop net uit z’n huisje. Menno maakte een abstracte vorm. Selmer begon met een voetballer en eindigde met een gewichtheffer. De een legde de nadruk op de grote vorm en de houding, de ander op details zoals spieren en het gezicht.

Medailles in groep 2

Groep 2 gaat een stapje verder: ‘je hebt iets heel goed gedaan, wat krijg je dan soms als beloning?’ Een prijs, juist! Soms is dat een cadeautje. Het kan ook een medaille zijn.groep 2 medailles

Ik laat verschillende medailles zien. De kinderen weten al dat de gouden medaille de eerste prijs is. Zij gaan een zilveren medaille maken, voor iets dat ze heel goed kunnen. We praten over stoppen met duimen, je vader helpen, hinkelen, fietsen en dansen. Juf Petra bedacht het materiaal. Een goede keuze voor groep 2. De kinderen ordenen de vormpjes van macaroni, spaghetti en penne in een cirkel. Ze maken een symmetrische compositie. Tijdens het werken vertellen ze waarvoor ze de medaille maken. Als de pasta vastgeplakt is, pakken ze de bordjes in met aluminiumfolie en drukken de folie goed in het reliëf.

Gedurende zes weken geven Liz, Marjanne, Baukje en ik, Birgit, voor Ateliers Majeur kunstlessen in Frieschepalen. De Skâns en Rehobot werken, als Brede School, op de woensdagochtenden samen aan de Kinderboekenweek.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s