Oogst

‘Creatieve middag’, tweede les, thema Herfst, op CBS Eben Haezer in Ureterp, voor Ateliers Majeur.

De eerste les verliep behoorlijk stormachtig. Deze tweede keer was de ‘wind’ gaan liggen, buiten werkte het weer ook mee. Er scheen een prachtige nazomerzon na regen en nevel.

We begonnen met de kleurencirkel. De kinderen ontdekten dat je deze als een handleiding kon gebruiken om de kleuren te mengen die je wilt.

De schilderijen van de vorige les werden enthousiast bekeken. Het was ineens geen vraag meer waarom ik die had gefotografeerd! Daarna keken we naar afbeeldingen van schilderijen van Pissarro. De kinderen zagen dat je kleuren niet alleen kunt mengen op je palet, maar ook door gekleurde stipjes te schilderen. Ik benadrukte dat het geen voorbeelden waren, maar dat ik ze dit liet zien om op ideeën te komen.
Oogst-2e keer

Het thema was ‘oogst’. Verder heb ik ze vrij gelaten, dat vonden ze heel belangrijk. Ze vonden het toch best lastig om helemaal zelf iets te bedenken, dus ik heb in elke hoek een gesprekje gevoerd over wat oogst is, waar je aan kunt denken en hoe je het zou kunnen verbeelden. De mais-hakselaar was erg populair bij een groepje jongens. Er zijn bomen met vruchten en leeggeplukte bomen geschilderd, velden met oogstbare gewassen en een vrachtwagen met slachtklare varkentjes. Nog vaak beelden ze dingen af volgens schema’s: een boom is een smalle bruine rechthoek met een groene bol erboven, en in de hoek bovenaan schijnt een driekwart zonnetje. Door vragen te stellen daag ik ze uit beter te kijken hoe ze de zichtbare werkelijkheid kunnen weergeven. Ik zie dat ze al beter kunnen mengen, rustiger en zekerder zijn in de uitvoering van hun werk. Een mooie opbrengst en een fijne middag.

 

Reageer

