Toen ik klein was, bij de kleuters, tóen kon ik álles

We beginnen met de warming- up: starthoudingen in beelden bekijken en eigen starthoudingen uitbeelden. Het helpt als je zelf een sport beoefent waarbij de startpositie belangrijk is. Schaatsen, sprinten. Dan wordt de houding preciezer, beter gearticuleerd. We maken er een raadspel van: welke sport/spel is dit?

groep 7 Rehoboth groep 8 RehobothDe opdracht is een starthouding maken in klei. Wat is een starthouding precies? Een geconcentreerde houding, waaraan je kunt zien dat er een bepaalde actie op gaat volgen. Dat mag met sport te maken hebben maar het hoeft niet. ‘Mag je ook een dier maken die klaar zit om een prooi te besluipen? Ik ben bijvoorbeeld heel goed in tijgers’. Dat mag, want een mensfiguur in klei rechtop zetten is best lastig. De leerlingen van Rehoboth oordelen erg streng over hun eigen beeldende capaciteiten, nog voordat ze goed en wel zijn begonnen. Dat kost plezier. ‘Mevrouw, wilt ú een beeldje voor me maken? Ik kan het niet!’ ‘Juf, kunt u een paard voor me tekenen?’  ‘Mevrouw, ik kan dit écht niet. Ja, toen ik klein was, bij de kleuters, tóen kon ik álles’. Het verraste me, dat een jongen uit groep zeven dit opmerkte. We praatten over zelfkritiek en zelfbewustzijn. Kleuters beginnen gewoon te kleien, maar als je eenmaal tien, elf jaar bent dan lukt dat niet meer. Dat heeft te maken met je ontwikkeling. Dan heb je een beeld in je hoofd, een doel voor ogen wat je niet kunt halen, waar je de vaardigheden niet voor hebt. De oplossing? ‘Gewoon lekker gaan kleien, als het niks wordt dan geeft dat niet. ‘t Is maar klei, dus je kunt steeds weer opnieuw beginnen en dan merk je vanzelf wat je ermee kunt en wat niet.’ Toen was de druk eraf en hebben ze prima gewerkt, rekening houdend met hun eigen capaciteiten en creatief in het bedenken van startmomenten.

Reageer

