Het propje in mijn hand

Vandaag was ik voor het KEK-project (Cultuureducatie met Kwaliteit) Grenzeloos op OBS De Riemsloot in Appelscha om in twee groepen 1/2 een filosofisch gesprek over grenzen aan te gaan.
Iedereen had wel een eigen plekje thuis: ‘achter de TV’, ‘onder het bed’ of ‘in het schuurtje’. Op school hebben ze allemaal een eigen stoeltje. Ik zat op de grond en we spraken af dat dit mijn eigen plekje was. Ik zette met plakband een lijntje om mij heen om mijn eigen plekje te begrenzen. Later in het gesprek haalde ik het plakband weg want iedereen wist toch waar mijn plek was. Maar volgens de kinderen had ik nu mijn plekje als een propje in mijn hand.
Op grote vellen papier trokken ze nu een grens om zich heen. Daarbuiten tekenden ze de dingen die niet op hun eigen plekje mochten komen zoals auto’s, spoken en enge dieren.
Met de eigen juf gaan ze morgen hun binnenwereldje inkleuren. Donderdag kom ik weer en gaan ze de grens ruimtelijk vormgeven.

Reageer

