Nieuws

In beweging – Milly Betten en Jan Loman

Bij de opening van de tentoonstelling van Milly Betten en Jan Loman vertelde Joost van Bodegom, goede vriend van wijlen Jan Loman en oud-burgemeester van Beetsterzwaag, onder andere over de verhouding van Jan Loman tot het landschap en de verbeelding ervan.

Milly Betten gaf ons een inkijkje in haar leven als beeldend kunstenaar. Ze nam ons mee naar haar jeugd en de verschillende periodes in haar werk.

Ze vertelde wat het landschap van het noorden voor haar betekent, de liefde ervoor en de ingrepen in dit landschap, waardoor het is veranderd:

Ik ben opgegroeid in Ferwert met de zeedijk op een paar honderd meter achter ons boerderijtje. Aan de voorkant hadden we zicht op de terp van Hogebeintum, die naast de dijk de enige bobbels in het verder vlakke landschap waren. De zeedijk is er om je te beschermen tegen hoog water. In mijn jeugd was die niet hoog genoeg. Ik was bang voor hoog water. Vorige week was ik naar de Stormruiter in het FEC waar ook de strijd tegen het zeewater werd verbeeld op t Bildt. En welk plan wordt het dan: de bestaande dijk verhogen of een gedeelte gewonnen land erbij inpolderen? Thema’s waar ook Jan Loman mee te maken had.

En over de aard van het schilderij:

Een schilderij staat dus stil. Maar door er enige tijd naar te kijken heb je al beweging gekregen. In mijn werk probeer ik de toeschouwer te verleiden met zijn ogen over het werk te gaan en telkens even te blijven hangen om dan weer verder te gaan.

en haar eigen werk:

Ik ben een landarbeider,
en leg paden aan
en ik graaf wat sloten.
Bevrucht het land
en
 zaai potelingen.
Ook haal ik er weer wat tussen uit.

En aan het eind van het seizoen
zet ik een huis op de dijk.

IMG_1475-c
Milly Betten, Emulgator 6, olieverf op doek, 80 x 100 cm (2018)

Milly Betten | Jan Loman 

Friesland en Wadden 

Ter gelegenheid van het jaar van Culturele Hoofdstad Leeuwarden Friesland 2018 organiseren we dit jaar deze extra duotentoonstelling met Milly Betten, hedendaagse schilder van het Friese landschap, en Jan Loman, bekend van het Waddenlogo. Jan Loman is honderd jaar geleden geboren. In 1918 werd ook ons gebouw geopend als School № 8.

Jan Loman en Milly Betten hebben veel gemeen als het om de verbeelding van het landschap gaat. Beiden geven de sfeer weer vanuit de herinnering aan het landschap, in een abstracte beeldtaal die nooit zuiver abstract wordt.

bij opkomend tij
werden tekens uitgewist
indrukken bleven

~ Jan Loman

Van Jan Loman zijn zeefdrukken te zien uit de serie Wadden en enkele vlieseline-collages.

Van Milly Betten presenteert Kunstlokaal №8 recente schilderijen uit de series ‘Blok kade’, ‘Op de oude dijk’ en ‘Emulgator’.

De mooie herinneringen aan mijn jeugdjaren in Ferwert lijken belangrijker geworden als inspiratiebron. Samen met mijn vader in de vroege morgen langs de boerderijen omdat hij inseminator was en ik het koeienschetsen soms mocht doen. De altijd aanwezige zeedijk in de achtertuin net als nu en daarachter de wadden en de eilanden waar ik nog steeds zo graag kom.

~ Milly Betten

De tentoonstelling wordt op 6 oktober om 15:00 uur geopend door Joost van Bodegom, oud-burgemeester van Opsterland en goede vriend van wijlen Jan Loman.

In samenwerking met Stichting Cultuur Beetsterzwaag Cultbee en Stichting Paerdemarct/Kunstruimte Wagemans.

6 t/m 14 oktober 2018
Open op zaterdag en zondag van 12:00 tot 18:00 uur en op andere dagen na afspraak.
Kunstlokaal №8, Schoterlandseweg 55, 8411xx Jubbega.


Milly Betten

Meppel, 1964
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
Frank Mohr Instituut, Groningen
Woont en werkt in Oude Bildtzijl

Friesland

Lucht, water, de zeedijk, klei. In het uiterste noorden van Friesland tegen de Waddendijk ordent Milly Betten de eindeloze weidsheid van haar omgeving in abstracte vlakverdelingen. Geometrie met een beperking. Het beeld is opgebouwd uit ritmische patronen van lijnen en in elkaar grijpende vlakken. Composities van kleur en reliëf. Koel soms, fris en vrolijk ook. Het oog reist over het oppervlak, zoekt houvast in de structuur en blijft even rusten in transparant opliggend helderblauw en meandert verder. Geen vlak is gelijk.

IMG_1475-c
Milly Betten, Emulgator 6 (2018), olieverf op doek, 80 x 100 cm

Jan Loman

Bolsward, 1918 – Beetsterzwaag, 2006
Autodidact

Wadden

De wind, het witte licht over de lage zandplaten en het bewegende water, het krijsen van vogels. Jan Loman gaf de sfeer weer van plaatsen op het wad, uit zijn herinnering, in een sobere vormentaal. Louter rechthoeken sprenkelde hij over het vlak, los van elkaar maar streng horizontaal en verticaal: zandbanken, bakens, ruimte. De zachte kleuren van zand en water, lucht en zoute planten. Veel wit tussen de kleurvlakken. Meer taal dan beeld, beeldgedichten.

Simonszand 87 001
Jan Loman, Simonszand, zeefdruk uit de serie Wadden (1987), 50 x 65 cm

Kunstlokaal №8 op Art Noord

Kunstlokaal №8 presenteert op Art Noord, van 27 t/m 30 september 2018 in Museum Belvédère, vijf vrouwelijke kunstenaars uit de noordelijke provincies. Alle vijf maken ze intrigerend werk dat voortkomt uit een onderzoekende houding. Dit zijn:

  • Milly Betten (schilderijen)
  • Wilma Vissers (objecten
  • Tanja Isbarn (schilderij en meer)
  • Auk Russchen (objecten)
  • Betty Simonides (schilderijen).

Milly Betten verbeeldt het weidse Friese landschap in het platte vlak, zonder een horizon toe te passen. Wilma Vissers weet oneindigheid te vatten in veranderlijke composities van kleine ongekaderde en ongepolijste objecten. Tanja Isbarn reageert met een breed scala aan beeldende uitdrukkingsvormen vanuit haar betrokkenheid met de teloorgang van natuur en het verloop van de tijd. Auk Russchen legt met de serie ‘Organische Verwondering’ de focus op de cyclus geboorte, leven, dood en verval in unieke, van huid gemaakte objecten. Betty Simonides brengt haar analyse van de visuele waarneming in beeld door middel van diepgaand schilderkunstig onderzoek.

Birgit Speulman en Marcel Prins nodigen u van harte uit in de stand van Kunstlokaal №8 op Art Noord, van 27 t/m 30 september 2018.

Open donderdag t/m zondag van 11:00 tot 17:00 uur, vrijdagavond tot 21:00 uur.
Toegang Art Noord:  € 12,00
Museumkaarthouders:  € 3,00
Vrienden van het museum hebben gratis toegang.

Kunstenaars op Art Noord

Wilma Vissers, Zonder titel, acryl op doek
Milly Betten, Blok kade 1, gemengde techniek op paneel, 28 x 28 cm.
Betty Simonides, Zonder titel, pigment en kunstharsdispersie op paneel, 61,5 x 61 cm
Auk Russchen, Organische Verwondering, huid, ca 13 x 15 x 2 cm.
Tanja Isbarn, Lolly pop, gemengde techniek op doek, 195 x 270 cm.


Milly Betten 

Meppel, 1964
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
Frank Mohr Instituut, Groningen
Woont en werkt in Oude Bildtzijl 

Friesland

Lucht, water, de dijk. Ruimte. In het uiterste noorden van Friesland tegen de Waddendijk ordent Milly Betten de eindeloze weidsheid van haar omgeving in steeds kleinere abstracte vlakverdelingen. Het beeld rafelt uiteen in ritmische patronen van lijnen en rechthoekjes die composities vormen van kleur en reliëf. Het oog reist over het doek en zoekt houvast in de structuur, de verf, blijft even hangen aan herkenbaar groen en blauw en springt verder, maakt nieuwe beelden, nieuw land.


Wilma Vissers

Heerlen, 1962
Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving Den Bosch
Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Groningen 

Oneindig

Verspreid over hoge witte wanden definiëren veelal kleine kleurige objecten de ruimte. Wilma Vissers werkt met verf en oilsticks op hout, papier en papier-mâché. Soms vlak, vaker ruimtelijk. Hoekig, niet recht. Of gekromd. In haar onbenoembare vormen komen ervaringen en herinneringen van haar reizen in ruige, verlaten landstreken tot uitdrukking. in de tussenruimte geven de werken elkaar maat en verhouding in een oneindige, dansende lichtheid.


Tanja Isbarn

Berlijn, 1971
Universität der Künste, Berlijn
University of the West of England, Bristol
St.Martins School of Art and Design, Londen
Woont in Groningen, werkt in Haren 

Lolly pop

Het schilderij (195 x 270 cm) toont een gedeelte van een paradijselijke tropische plek aan zee. Op een blauwgrijze, schijnbaar bewegende ondergrond schilderde Tanja Isbarn kleurige vormen, die in eerste instantie aantrekkelijk zijn door de snoep- en speelgoedkleuren. Bij nader inzien zijn het geschilderde afbeeldingen van afval. Een actueel thema. De tegenstelling tussen de aantrekkingskracht van het prachtige schilderij en de wetenschap dat het hier om een serieus milieuprobleem gaat, maakt deze schoonheid bijna pijnlijk. Het werk dateert uit 2009, voordat beelden van plastic soep frequent in het nieuws verschenen. Tanja’s werk is een authentieke reactie op wat zij destijds aantrof op Bonaire.


Auk Russchen 

1971, Haule
Autodidact
Woont en werkt in Warffum 

Organische verwondering

Een vreemdsoortige verzameling van schijnbaar levende vormen. Objecten van raadselachtige oorsprong met een poëtische knipoog naar de natuur. Auk Russchen schept een eigen evolutie, gefascineerd door de schoonheid van onverhuld verval en fragiele ontluiking. 

De tactiele sculpturen worden letterlijk onder haar handen geboren, nat en naakt. Het resultaat van een woest werkproces, gecombineerd met uiterste precisie. Ze benoemt ze als ‘organische verwondering’.


Betty Simonides 

1952, Hindeloopen
Academie Minerva, Groningen
Woont in Assen, werkt in Smilde 

Schilderkunst

Sprekende kleuren, strakke vormen, transparant geschilderd op doek of mdf. Betty Simonides bevraagt veranderingen in de waarneming. De verbeelding daarvan is alleen schijnbaar een antwoord, een statisch object. De gedaante van het voorwerp roept weer nieuwe vragen op, in een voortdurend proces van maken. In opeenvolgende schilderijen brengt Betty kleine wijzigingen aan in het beeld. Verschillen in ondergrond, formaat en verhouding. Hoe werkt een donkere vorm tegen een lichte? Wat gebeurt er als de restvorm tot hoofdvorm wordt? Schilderen is voor Betty Simonides een manier om de waarneming te analyseren.

Plattegrond

beursplan ART NRD 2018