38

aff Blans-StikkelorumEddy Stikkelorum | Maartje Blans

Autonoom | Moment

27 mei t/m 10 juni 2018
Geopend door Ingrid Blans, verzamelaar collectie Wilploo


Eddy Stikkelorum

Den Haag, 1955
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
Woont en werkt in Den Haag

Autonoom

Gematerialiseerde ruimte. Eddy Stikkelorum maakt vrije vormen die niet verwijzen naar iets anders, geen ideeën verbeelden maar stemmingen oproepen. Droom wordt beeld, een vloeiende lijn. De ruimte stroomt door in het beeld en kleurt daar zachtgroen, diepblauw, warmbruin. Gelamineerd, gepolijst hout gecombineerd met helder transparant of mat doorschijnend kunststof dat het licht vangt en ermee speelt, en het object lijkt te doen zweven.


Maartje Blans

Haarlem, 1975
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam
Purchase College, State University of New York, USA
Woont en werkt in Haarlem

Moment

Vrij zwevende figuren voor een wit vlak. Wolkenflarden, zwermen vogels of kringels in de rivier, zo lijkt het. Maartje Blans schildert met inkt, verf, textiel, kunststof en natuurlijke materialen. IJle zwarte inkt- en draadtekeningen op transparante vormen komen los van het paneel, waar hun schaduwen op de witte achtergrond een vluchtig, vergankelijk dubbelbestaan leven, gevoed door het licht. In de schilderijen is het het licht zelf, gevangen in laag na laag opgebrachte verf. 


Overzicht van de tentoonstelling


De opening

Mooie openingswoorden van Ingrid Blans

Genodigden, vrienden van galerie Kunstlokaal №8, familie en vrienden van beide kunstenaars, kunstminnaars…welkom op de tentoonstelling van Eddy Stikkelorum en Maartje Blans. De een ‘n beeldend kunstenaar die in de loop van de afgelopen dertig jaar ons tot vriend geworden is, de ander een onlangs – oneerbiedig gezegd – ‘aangewaaid’ nichtje, niet eens zo’n ver-weg nichtje, en tot mijn grote voldoening een beeldend kunstenaar waarvan nog veel is te verwachten. Zoals wij hier staan vormen wij een gezelschap, dat om verschillende redenen zich verbonden voelt om deze opening mee te maken.
Lees verder


Recensies

Een recensie van Jurjen K. Van der Hoek. Overdenkingen bij het werk van Maartje Blans en Eddy Stikkelorum:


Het boekje bij de tentoonstelling

Boekje Stikkelorum-Blans voorbladBoekjes inzien en bestellen

37

 

Uitnodiging-aff Keizer-EmmelkampWianda Keizer | Hans Emmelkamp

Oprecht en noodzakelijk
7 t/m 22 april 2018


Wianda Keizer

Oostwold, 1969
Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens, Kampen
Woont en werkt in Den Ham

Oprecht

Een verre einder, en een palenrij, de horizon als lijn. Wianda Keizer brengt een waargenomen moment, maar meer nog de gevoelde sfeer, terug tot ruimtelijke beelden. De ervaring wordt concreet in eenvoudige materialen als ijzer, paraffine, as, papier en touw. Door herhaalde, geduldige handelingen ordent ze de verschillende elementen tot installaties, hoge beelden en kleine, sobere objecten in een wisselwerking met de ruimte. Er is niets teveel, ze stellen niets voor. Ze maken dichtregels zichtbaar en stilte ertussen.


Hans Emmelkamp

Groningen, 1947
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Meppel

Noodzakelijk

Afgewogen contrasten, sterke contouren. Ze lijken zo vertrouwd, de vormen die Hans Emmelkamp tegen elkaar zet. Dingen, huiselijk, bijna vast te houden, om te bewaren. Maar wat is het voorwerp, de vorm, en wat is de achtergrond? Het is een zoeken naar harmonie, die met minimale middelen wordt bereikt. Vorm en tegenvorm vinden elkaar. Figuratie en abstractie, organische componenten en constructie gaan een bijna vanzelfsprekende relatie aan. Er is geen conflict, er is samenklank, en stilte.


Overzicht van de tentoonstelling


De opening


Recensies

LC-13-04-2018
Verstild werk: recensie door Dirk van Ginkel in de Leeuwarder Courant
“De schilderijen, collages en objecten versterken elkaar in hun streven naar verstilling en harmonie”. Lees de recensie.

Jurjen K. van der Hoek schreef een openhartige beschouwing over de tentoonstelling van Wianda Keizer en Hans Emmelkamp in Kunstlokaal №8. Lees de recensie.


Het boekje bij deze tentoonstelling

Schermafbeelding 2018-03-21 om 22.33.20Boekjes bestellen

36

 

affiche Gubitz-IsbarnTanja Isbarn | Julia Gubitz

Conditie en Tegenbod
3 t/m 18 februari 2018


Tanja Isbarn

Berlijn, 1971
Universität der Künste, Berlijn
University of the West of England, Bristol
St.Martins School of Art and Design, Londen
Woont in Groningen, werkt in Haren

Conditie

Direct en onuitwisbaar, en daarmee radicaal, toont de tekening het werkproces. Tanja Isbarn kiest eerst het formaat van het papier en haar tekenmateriaal. Dan stelt ze de tijdsduur vast, en gaat aan het werk, wervelt over het vlak met alle energie die ze in zich heeft. Tijd en ruimte worden bijzaak, Isbarn verliest zich in het werk. De combinatie met strakke vormen lijkt hiermee in tegenspraak. Deze verwijzen naar de kristalstructuur waarmee koraal en bot is opgebouwd. Er stroomt eenzelfde natuurlijke energie.


Julia Gubitz

Luckenwalde, 1963
Hochschule für Bildende Künste, Dresden
Woont en werkt in Bremerhaven (DE)

Tegenbod

De lijnen schijnen naar een herkenbare voorstelling te leiden, maar kijk: het is niet wat het lijkt. Julia Gubitz verbeeldt dingen die te maken hebben met een speels ooit, ergens. Belevingen, vormen, tussenruimtes en waarnemingspatronen teruggebracht tot de subtiele abstractie van een levendig lijnenspel op papier of in brons. En eenvoudige, handzame vormen van ongeglazuurd keramiek, in een zacht omhulsel van textiel. Persoonlijke, poëtische beelden. Een alternatief aanbod voor het overbekende, alom verkrijgbare.


Overzicht van de tentoonstelling


De opening


Recensies

Jurjen van der Hoek: Conditie en Tegenbod, voorwaarde in beleving


Voorblad van het boekje bij de tentoonstelling van Tanja Isbarn en Julia Gubitz
Het boekje bij de tentoonstelling van Tanja Isbarn en Julia Gubitz

Boekjes bestellen

35

aff_Visser-LouwsWilma Vissers | Giel Louws

Vergezichten en verkenningen
4 t/m 12 november 2017


Wilma Vissers

Heerlen, 1962
Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving Den Bosch en Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Groningen

Vergezichten

Verspreid over hoge witte wanden definiëren veelal kleine kleurige objecten de ruimte. Wilma Vissers werkt met verf en oilstick op hout, papier en papier-mâché. Soms vlak, vaker ruimtelijk. Hoekig, niet recht. Of gekromd. In haar onbenoembare vormen komen ervaringen en herinneringen van haar reizen in ruige, verlaten landstreken tot uitdrukking. In de tussenruimte geven de werken elkaar maat en verhouding in een oneindige, dansende lichtheid.

Giel Louws

Aagtekerke, 1975
Stedelijke Academie Brugge
Hogeschool voor de Kunsten Kampen Woont in Middelburg en werkt in Vlissingen

Verkenningen

Een schilderij bestaat uit meer dan verf op doek of paneel. Het is opgebouwd uit jaren aan ervaringen, gedachten en ontdekkingen, uit verf en handschri , een drager, het licht en de beschouwer. Giel Louws maakt ruimtelijk voelbaar hoe dit alles met elkaar in verband staat. Een fragiel verband: als je iets weghaalt, valt het uiteen. Een verhaal waarin geen woord teveel wordt gezegd en dat nooit af is. Een beeld dat aan zichzelf ontsnapt, steeds weer.


Overzicht van de tentoonstelling


De opening

Birgit Speulman bij de opening van de tentoonstelling Vergezichten en verkenningen:

Ik vind het prachtig, en toch… Weet ik wel, wat ik zie?Lees meer


Recensies

Susan van den Berg in de Leeuwarder Courant:

Jurjen van der Hoek in de Heerenveense Courant:

http://www.heerenveensecourant.nl/nieuws/60796/recensie-vergezichten-kunstlokaal/


Schermafbeelding 2017-10-31 om 09.45.58
Het boekje bij deze tentoonstelling

Boekjes bestellen