40

Milly Betten | Jan Loman

affiche van de tentoonstelling

Friesland | Wadden

6 t/m 14 oktober 2018
Geopend door Joost van Bodegom, oud-burgemeester van Beetsterzwaag


Milly Betten

Meppel, 1964
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht Frank Mohr Instituut, Groningen Woont en werkt in Oude Bildtzijl

FRIESLAND

Lucht, water, de zeedijk, klei. In het uiterste noorden van Friesland tegen de Waddendijk ordent Milly Betten de eindeloze weidsheid van haar omgeving in abstracte vlakverdelingen. Geometrie met een beperking.
Het beeld is opgebouwd uit ritmische patronen van lijnen en in elkaar grijpende vlakken. Composities van kleur en reliëf. Koel soms, fris en vrolijk ook.
Het oog reist over het oppervlak, zoekt houvast in de structuur en blijft even rusten in transparant opliggend helderblauw en meandert verder. Geen vlak is gelijk.


Jan Loman

Bolsward, 1918 – Beetsterzwaag, 2006
Autodidact

WADDEN

De wind, het witte licht over de lage zandplaten en het bewegende water, het krijsen van vogels. Jan Loman gaf de sfeer weer van plaatsen op het wad, uit zijn herinnering, in een sobere vormentaal. Louter recht- hoeken sprenkelde hij over het vlak, los van elkaar maar streng horizontaal en verticaal: zandbanken, bakens, ruimte. De zachte kleuren van zand en water, lucht en zoute planten. Veel wit tussen de kleurvlakken. Meer taal dan beeld, beeldgedichten.


Overzicht van de tentoonstelling


De opening


Recensies

https://drachtstercourant.nl/2018/10/08/recensie-kunstlokaal-no.8-jubbega


Het boekje bij de tentoonstelling

Boekjes inzien en bestellen

39

Affiche Jubel
Jubel

4 t/m 19 augustus 2018

In het jaar van Leeuwarden/Friesland Culturele Hoofdstad 2018 vieren we de honderdste verjaardag van onze Rijksmonumentale school, gebouwd door Rijksbouwmeester J.A.W. Vrijman, geopend in 1918 als school №8.


Jubeljaar in Jubbega

  • 100 jaar bestaat School №8 (Later mr. J.B. Kanschool)
  • 10 jaar wonen en werken in Jubbega
  • 7,5 jaar tentoonstellingen in Kunstlokaal №8

61 kunstenaars

Barbara Bartlett • Jan Berckmans • Milly Betten • Wim Biewenga • Els Binnendijk • Maartje Blans • Anthony van den Boomen • Maarten Brinkman • Marian Bijlenga • Leo Cahn • Esther van Dijk • Hans Emmelkamp • Maryan Geluk • Josien de Geus • Julia Gubitz • Gerlinde Habekotté • Loek Hambeukers • Sigrid Hamelink • Chen Harland • Anton Hurtado • Tanja Isbarn • Maartje Jaquet • Martin de Jong • Sytske de Jong • Wianda Keizer • Jaap Kater • Hans Kleinsman • John Kok • Romy Joya Kuldip Singh • Monique Kwist • Rudy Lanjouw • Moki Last • Annemieke Louwerens • Giel Louws • Carrie Meijer • Astrid Meijer • Riki Mijling • Faan Olgers • Simon Oud • Pim Piët • Tineke Porck • Marcel Prins • Jurjen Ravenhorst • Anne Rose Regenboog • Margriet Reinalda • Vladica Ristić • Auk Russchen • Josias Scharf • Herman Schouwenburg • Betty Simonides • Birgit Speulman •
Marjolein Spitteler • Eddy Stikkelorum • Aimée Terburg • Wieke Terpstra • Karin de Visser • Wilma Vissers • Nies de Vuijst • Gjalt Walstra • Peter van der Weele • Fabian Westphal


Overzicht van de tentoonstelling

Overzicht van de tentoonstelling Jubel

Werken

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


De opening

Lees hier (een deel van) de voordracht van Hans Muiderman


In de Leeuwarder Courant

[…] wat hier vooral gevierd wordt, is de kunst zelf.

P1390531

38

aff Blans-StikkelorumEddy Stikkelorum | Maartje Blans

Autonoom | Moment

27 mei t/m 10 juni 2018
Geopend door Ingrid Blans, verzamelaar collectie Wilploo


Eddy Stikkelorum

Den Haag, 1955
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
Woont en werkt in Den Haag

Autonoom

Gematerialiseerde ruimte. Eddy Stikkelorum maakt vrije vormen die niet verwijzen naar iets anders, geen ideeën verbeelden maar stemmingen oproepen. Droom wordt beeld, een vloeiende lijn. De ruimte stroomt door in het beeld en kleurt daar zachtgroen, diepblauw, warmbruin. Gelamineerd, gepolijst hout gecombineerd met helder transparant of mat doorschijnend kunststof dat het licht vangt en ermee speelt, en het object lijkt te doen zweven.


Maartje Blans

Haarlem, 1975
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam
Purchase College, State University of New York, USA
Woont en werkt in Haarlem

Moment

Vrij zwevende figuren voor een wit vlak. Wolkenflarden, zwermen vogels of kringels in de rivier, zo lijkt het. Maartje Blans schildert met inkt, verf, textiel, kunststof en natuurlijke materialen. IJle zwarte inkt- en draadtekeningen op transparante vormen komen los van het paneel, waar hun schaduwen op de witte achtergrond een vluchtig, vergankelijk dubbelbestaan leven, gevoed door het licht. In de schilderijen is het het licht zelf, gevangen in laag na laag opgebrachte verf. 


Overzicht van de tentoonstelling


De opening

Mooie openingswoorden van Ingrid Blans

Genodigden, vrienden van galerie Kunstlokaal №8, familie en vrienden van beide kunstenaars, kunstminnaars…welkom op de tentoonstelling van Eddy Stikkelorum en Maartje Blans. De een ‘n beeldend kunstenaar die in de loop van de afgelopen dertig jaar ons tot vriend geworden is, de ander een onlangs – oneerbiedig gezegd – ‘aangewaaid’ nichtje, niet eens zo’n ver-weg nichtje, en tot mijn grote voldoening een beeldend kunstenaar waarvan nog veel is te verwachten. Zoals wij hier staan vormen wij een gezelschap, dat om verschillende redenen zich verbonden voelt om deze opening mee te maken.
Lees verder


Recensies

Een recensie van Jurjen K. Van der Hoek. Overdenkingen bij het werk van Maartje Blans en Eddy Stikkelorum:


Het boekje bij de tentoonstelling

Boekje Stikkelorum-Blans voorbladBoekjes inzien en bestellen

37

 

Uitnodiging-aff Keizer-EmmelkampWianda Keizer | Hans Emmelkamp

Oprecht en noodzakelijk
7 t/m 22 april 2018


Wianda Keizer

Oostwold, 1969
Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens, Kampen
Woont en werkt in Den Ham

Oprecht

Een verre einder, en een palenrij, de horizon als lijn. Wianda Keizer brengt een waargenomen moment, maar meer nog de gevoelde sfeer, terug tot ruimtelijke beelden. De ervaring wordt concreet in eenvoudige materialen als ijzer, paraffine, as, papier en touw. Door herhaalde, geduldige handelingen ordent ze de verschillende elementen tot installaties, hoge beelden en kleine, sobere objecten in een wisselwerking met de ruimte. Er is niets teveel, ze stellen niets voor. Ze maken dichtregels zichtbaar en stilte ertussen.


Hans Emmelkamp

Groningen, 1947
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Meppel

Noodzakelijk

Afgewogen contrasten, sterke contouren. Ze lijken zo vertrouwd, de vormen die Hans Emmelkamp tegen elkaar zet. Dingen, huiselijk, bijna vast te houden, om te bewaren. Maar wat is het voorwerp, de vorm, en wat is de achtergrond? Het is een zoeken naar harmonie, die met minimale middelen wordt bereikt. Vorm en tegenvorm vinden elkaar. Figuratie en abstractie, organische componenten en constructie gaan een bijna vanzelfsprekende relatie aan. Er is geen conflict, er is samenklank, en stilte.


Overzicht van de tentoonstelling


De opening


Recensies

LC-13-04-2018
Verstild werk: recensie door Dirk van Ginkel in de Leeuwarder Courant
“De schilderijen, collages en objecten versterken elkaar in hun streven naar verstilling en harmonie”. Lees de recensie.

Jurjen K. van der Hoek schreef een openhartige beschouwing over de tentoonstelling van Wianda Keizer en Hans Emmelkamp in Kunstlokaal №8. Lees de recensie.


Het boekje bij deze tentoonstelling

Schermafbeelding 2018-03-21 om 22.33.20Boekjes bestellen